Pagina's

woensdag 27 maart 2013

How to: Concentreren, leren en een 10 halen


We kennen het allemaal wel, geen concentratie, geen zin, geen tijd, geen motivatie om ook maar één woord te leren. En ik ben ook zo iemand. Omdat we nu in de 4e toetsweken hebben en dus heel veel in een keer moeten leren leek het me leuk om een blogpost er over te schrijven. Misschien helpt het ook echt!


Een paar tips voor het leren:
• Ver van te voren beginnen met leren (heel cliché)
• Herhalen, herhalen, herhalen, herhalen!! (Dit is heel belangrijk omdat de informatie dan in je lange
  termijn geheugen komt en niet in je korte termijn geheugen blijft.)
• Samenvatten (Door het allemaal al een keer te hebben gelezen en te hebben samengevat, ken je het al
   een beetje.)
• Niet alles in één keer leren. Neem pauzes! (zorg ervoor dat je 15 - 20 minuten per vak doet en dan
  weer verder gaat met een ander vak, om er later op terug te komen) Mensen kunnen namelijk niet
  langer dan ongeveer 20 minuten hun aandacht ergens bij houden.
• Luister goed in de les
• De dingen die je van plan bent te doen ook echt doen!

Hoe leer ik?
Als de ene toetsweek voorbij is, begin ik al met de volgende.
- Ik schrijf eerst op wat ik allemaal moet leren voor de volgende toetsweek.
- Ik maak samenvattingen in het weekend van wat we die week hebben behandelt. Meestal lukt dit niet
  helemaal in het weekend, dan doe ik het ook nog door de weeks.
- Ik maak 3 weken van te voren per dag een planning van wat ik die dag ga doen. Het helpt als je
  bijvoorbeeld 15 minuten woordjes van Engels gaat leren, vervolgens 20 minuten aan een
  samenvatting van Geschiedenis zitten en dan nog 20 minuten maatschappijleer leert.
- En natuurlijk heel veel herhalen, herhalen, herhalen en nog eens herhalen.


 Er zijn een paar dingen die je nodig hebt om te leren:
Tijd: Daar heb ik het al over gehad. Je moet je leertijd in kleinere stukjes verdelen en af en toe pauzes 
   houden.
Motivatie: Mensen die succes hebben produceren meer dopamine in hun motivatiecentrum. Daardoor gaan ze zich prettig voelen. Meer dopamine leidt tot meer motivatie. En meer motivatie leidt weer tot meer succes. Daardoor worden dingen leuk als je er goed in bent. Jammer genoeg is dit bij mij alleen Wiskunde en Frans, want daar haal ik wél goede cijfers op.
Je motivatie bepaalt voor een groot deel hoeveel aandacht je geeft aan dingen die je wilt leren. En de
hoeveelheid aandacht die je geeft aan iets bepaalt weer of je hersenen zullen onthouden wat je geleerd
hebt. Dus hoe gemotiveerder je bent, hoe beter je dingen die je leert onthoudt.
Concentratie: Tips:
   - Zorg dat er niet te veel in je hoofd zit. Schrijf kleine dingen op die je nog wil doen. (iemand terugbellen of een mailtje beantwoorden.)
   - Werk aan een opgeruimd bureau.
   - Doe alsof je geconcentreerd bent. (Fake it until you make it.)
   - Zorg voor zo min mogelijk afleiding om je heen. (geen tv, radio en mobieltje) Nou is het moeilijk om je te concentreren als je op de laptop moet leren, want je hebt al gauw Facebook en Twitter weer aan staan. Ik heb een goed programma waardoor je kan instellen hoelang je niet op bepaalde site als Facebook en Twitter mag zitten. Je kunt het hier downloaden.

En ontspannnnnn
Hier een paar tips om te ontspannen bij stress:
- Geef jezelf positieve peptalk
- Start met het bijhouden van een dagboek. Als je alles opschrijft wat er in je omgaat wordt het rustiger
  in je hoofd en kun je makkelijker leren.
- Beweeg regelmatig. Bijvoorbeeld in een pauze tussen het leren door even een rondje buiten lopen en een frisse neus halen.
- Beoefen regelmatig yoga. Zelf doe ik dit niet, maar het kan sommige mensen wel helpen denk ik.
- En nog een hele belangrijke: ga op tijd slapen!


Leren met muziek
Zelf doe ik het niet, maar sommige mensen vinden het fijner om met muziek op te leren. Als je dat te hard opzet ga je je concentreren op de muziek en komt er niks meer van het leren terecht. Misschien hou je er helemaal niet van, maar door klassieke muziek kan je beter leren. Ik zou gewoon een poging wagen! Uit onderzoek is gebleken dat klassieke muziek kan helpen;
- om ontspannen te leren
- de aandacht bij het leren te houden
- informatie beter te onthouden
Na het leren van een saaie toets is het helemaal geen probleem om muziek te luisteren met een sneller ritme en dansen kan ook geen kwaad! Lichaamsbeweging maakt je brein namelijk helder.

Positief blijven denken!
Negatief denken helpt sowieso niet. Je moet altijd positief blijven. Misschien sta je nu vier onvoldoendes die allemaal afgerond een 5 zijn, je kan het nog redden!

Succes!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten